Oxsjön (uppdaterat)

Här kommer bilder från måndagens fisketur! Det blev inte så jättemycket fiskande, och vi fick ingen fisk :P Men det var härligt att vara ute ändå! Kenneth och Bianca badade, så dom skrämde väl bort dom flesta fiskarna med sitt plaskande, haha! Jag nöjde mig med att ligga på bryggan och läsa korsord, och innan dom badade så fiskade jag lite med ett metspö också. Men det var ganska grunt vatten, så hade antagligen gått bättre ifall vi haft en båt! Kenneth körde med kastspö, men han fick bara pinnar ;)



Kenneth och Jonas har pratat om att dom ska ut och fiska tillsammans, men hittills har det inte blivit av. Får väl se om det blir nånting senare i veckan! Hans mammas karl har ju en båt, så då kanske dom får låna den...

Igår natt sov Neo hos oss! Jag hämtade barnen på dagis/fritids, och sen stannade Neo kvar över natten också :)

Idag är vädret blåsigt, och fär en liten stund sen spöregnade det! Inget vidare uteväder alltså, men är skönt med lite svalka efter den heta helgen! Nu börjar jag få slut på saker att skriva, så är nog bäst jag avslutar!

Vecka 32:
"Kroppen: Man kan lätt bli anfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir anfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.

Barnet: Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 cm lång. Nu kontrollerar barnet själv sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. På pojkar kommer nu testiklarna ner i pungen från att ha varit i ljumsken. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg."

Kommentar:
Självklart har jag inte samma fysik som tidigare, även fast jag inte känner det som att jag går runt och flåsar så fort jag gör någonting! Jag har börjat känna av ett lätt illamående allt oftare, men vet inte om det är kombinerat med mitt ryggliggande. Oftast ligger jag på sidan i vilket fall, eftersom jag får ont i svanken annars!
Varje rörelse barnet gör, syns nu om man tittar på magen. Det är inte snabba sparkar som i början, utan mer långsamma tydliga rörelser, och man kan ofta gissa sig till vilken kroppsdel barnet rör på. Trycker man lite på magen kan man också känna bebisen, även när den ligger stilla. Den har även börjat trycka på mina revben nu, vilket inte är speciellt skönt, man känner sig alldeles ihoptryckt! Som om överkroppen är för kort, så man måste sträcka upp den hela tiden...


Jag fick brev från Sundsvalls sjukhus idag, med tid för ultraljud och läkarbesök; måndag klockan 10.00. Skönt att få göra det så snart, så man slipper gå och vänta :)

Kommentarer
Postat av: MIah



Jag tycker du ska skriva hur du känner, som i beskrivnningen står de att man kan må illa osv...då kan du ju skriva om DU gör de....förstår du?!

kan ju va kul och veta ju ;)

2009-06-03 @ 13:13:27
Postat av: Terese

Okej, det kan ju göra det hela mer spännande att läsa förstås :)

2009-06-03 @ 15:28:16
Postat av: Helen

Jag tycker att du bara ska skriva hur du mår, och sen kan du ju förstås säga om det är normalt också. Jag orkar inte riktigt läsa beskrivningarna :P Jag läser bara det personliga!

2009-06-03 @ 17:04:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0