Te

Har suttit och läst massa om olika teer nu, eftersom vi hade en diskussion, när jag var hemma hos mamma, angående vilka ämnen i teet som hämmade järnupptaget! De heter tydligen polyfenoler och finns i alla tesorter, fast mestadels i grönt te. Men även fast det inte är bra just för järnupptaget så är det bra att dricka av en hel del andra anledningar! Grönt te kan bl.a. förebygga cellskador, diabetes, samt hjärt- och kärlsjukdomar, och om du dricker ½ liter grönt te om dagen, i samband med att du motionerar 3-4 timmar/vecka,  bryts tydligen fettet ner snabbare än om du tränar utan att dricka te. Så nu vet ni det, haha :P Så drick mycket te (framförallt grönt och rött), men vänta 40-60 minuter före och efter ni ätit järn! Ifall ni har dåligt järnvärde vill säga, annars behöver ni ju inte bry er om det...

Nu är det någon som har vaknat inne i magen, och inte verkar riktigt nöjd med utrymmet, för det puffas och buffas åt både det ena och det andra hållet! När den väl lagt sig till ro igen är det jag som inte är nöjd för att den trycker så mot mitt högra revben :S Det är alltid det högra revbenet som kommer i kläm, så det börjar kännas lite smått ömt där nu... Men puttar man tillbaka lite så brukar den kunna flytta sig litegrann så trycket lättar!

I helgen har jag förresten fått känna på hur förvärkar känns! De brukar kunna öka om man är stressad och håller för högt tempo, och så blir det ju lätt när man är hemma bland alla små barn :P Sen har det förstås varit extra mycket att göra nu när det varit midsommar! Så är nog bra att jag får komma hem hit igen och varva ner ;)

Kulan börjar verkligen puta ut nu, och det känns i kroppen att jag blivit tyngre! Fötter, ben, bäcken och rygg blir utslitna på en gång jag gör något, och trappan här hemma börjar kännas väldigt jobbig! Man ska ju egentligen undvika att gå i trappor, men jag har inte så mycket val! Har man en hund som ska gå ut så är man ju tvungen att gå där minst ett par gånger varje dag... och även fast det inte är bra att gå i trappor så är det ju bra att vara ute och promenera! Men varje gång jag går upp så gör det ont :/

Nu börjar det bli dags att hämta tvätten! Jag orkade inte kliva upp klockan 7 imorse, så tvättade bara underkläder plus några andra grejer som går att slänga in i torktumlaren, eftersom något annat inte skulle hunnit torka! Som tur var fanns det en tid på fredag kväll som var ledig, så jag skyndade mig att boka den, innan den blev ockuperad. Då kan Kenneth bära upp det när det är klart också, så slipper jag!

Jaja, som sagt, dags att gå! Vet inte vad det blir för mat idag, måste nog till Ånge och handla eftersom vi inte orkade göra det igår!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0